Weer op de fiets - Reisverslag uit Davenport, Verenigde Staten van Peti Rooij-Elberse - WaarBenJij.nu Weer op de fiets - Reisverslag uit Davenport, Verenigde Staten van Peti Rooij-Elberse - WaarBenJij.nu

Weer op de fiets

Door: L & P

Blijf op de hoogte en volg Peti

22 September 2017 | Verenigde Staten, Davenport

Het heeft drie dagen geduurd om uiteindelijk een plaatsje te vinden op de camping waar we graag wilde staan. Alle campings in Yosemitepark zijn gereserveerd en zitten meestal vol. Maar er is 1 camping, Camp 4, waarvan we gehoord hadden, wie het eerst komt die krijgt een plaats, dus zorgen dat je er vroeg bent. We zijn die dag vroeg opgestaan, met de tent afbreken en nog vijftig mijl te rijden, stonden we om negen uur bij Camp 4. Helaas, er waren 45 plaatsen te vergeven, er waren net 45 nummers uitgedeeld en wij waren nummer 46. Wat nu!!! Beiden een beetje van slag bleven we allebei maar gewoon in de rij staan. Uiteindelijk meer dan twee uur. En wat bleek? Ze had nog twee plaatsen over, dus stonden we om half twaalf op de camping. Wisten wij veel, dat de eersten elke dag om 6.30 uur voor de ingang liggen. Camp 4 is een bijzondere camping. Een plaats waar alle rockclimbers uit heel de wereld naar toe komen. Het zijn ook voornamelijk jonge (30 jaar) goed getrainde mensen die zich op deze camping bevinden. De vriend van onze Sanne (Teun) is ook een klimmer op hoog niveau. Hij had ons over deze camping verteld en we hebben nu gezien dat hij daar dan ook helemaal tussen past. Diegene die niet klimmen maken lange wandeltochten. Zo ook wij met onze fietsbenen! We hebben twee dagen achtereen tochten van meer dan vijf uur klimmen en dalen gemaakt. Vanwege de spierpijn hebben we de laatste dag maar een rustdag ingevoerd. Dan is zo'n week gauw voorbij. Een dag terug naar de camping op de fietsroute en de volgende dag de auto terugbrengen naar het vliegveld en met airtrain, metro en fietsend de camping weer zien te bereiken.
We hebben achteraf nog wel wat geluk gehad. Het was onmogelijk om voor twee dagen op de camping te boeken. Een dag met auto $ 35, en de tweede dag, als we de auto teruggebracht hadden, als hiker en biker $ 14. We moesten alle bagage mee naar het vliegveld nemen, terug naar de camping om daar opnieuw als biker in te schrijven.
Een hiker en biker plaats ligt altijd wat achteraf op de camping, maar je mag gebruik maken van de faciliteiten van de camping. Er was nog een fietser, die, zoals hij zei, twee dagen zou blijven. Gevraagd of we alle bagage bij hem achter mochten laten en dat was geen probleem. Hij zou er die dag op passen.
Toen we om 14.30 uur terug kwamen was meneer vertrokken, onze bagage daar alleen achterlatend.
De Yosemiteweek is een leuke afwisseling geweest in onze fietsvakantie. Het park en de omgeving zijn meer dan de moeite waard, maar ook daar woedde op dit moment 27 bosbranden en hebben we weer met smog te maken gehad. Nu zitten we op de fiets en zijn we begonnen aan het laatste traject, San Francisco - San Diego. Het waait behoorlijk, maar gelukkig in de rug en de wind is koud. Ook merken we dat de dagen veel korter worden. Rond half acht is het hier al donker. Dus zijn voor ons de lange winteravonden met vroeg naar bed al begonnen.
Een beetje spannend de komende dagen, want bij Big Sur is in februari de weg weggeslagen en het is nog steeds niet zeker of we die plaats wel kunnen passeren. Zo niet dan zullen we 150 mijl (230 km) om moeten fietsen en dan gaat het allemaal wat krap in de tijd worden. Benieuwd naar onze oplossing?? Lees dan de volgende keer weer!!
Groeten Peti en Leo

• 22 September 2017 - 08:20

Noor Peters:

Bikkels! veel plezier het laatste stuk. ik fiets maar weer eens naar Den Bosch...

• 22 September 2017 - 09:02

Carolien:

Stoer hoor! Jullie maken er een ware expeditie van. En thriller. Hoe dan ook: geniet van de laatste fietsfase. Hoop dat jullie geen tegenslagen meer op je pad krijgen ! Groet, Carolien (Jan en ik buigen ons maandag over het Vocaaltje).

• 22 September 2017 - 14:48

Nel:

Hallo Leo en Peti,

Wat een mooie foto's. Diep respect voor de kilometers die jullie per fiets afleggen! En iedere keer weer een avontuur! En niet alleen jullie maar ook de bagage is regelmatig aan avontuur onderhevig. Het lijkt me best schrikken wanneer je tot de ontdekking komt dat deze onbeheerd is achtergelaten.
    Hopelijk hoeven jullie niet zover om te fietsen bij Big Sur!
    Heel veel plezier nog verder!

Groetjes,

Kees en Nel

• 23 September 2017 - 19:58

Ad Van Rooij:

Heel veel fietsplezier voor de laatste 2 weken.
    Annie en Ad

• 24 September 2017 - 11:25

Linda :

Chapeau! Iedere keer weer voor jullie!
    En wat is alles groots en mooi. Dit pakt niemand meer van jullie af. Heel soms jaloers om op te worden.
    Blijf nog effe genieten samen!

• 24 September 2017 - 12:26

Riek Van Der Putten:

Leuk hoor zo'n website dat ik jullie kan volgen (met hulp van Jan ...)
    De kaart is aangekomen. Fijne reis verder , fijn het het jullie goed gaat. Groeten van de buurvrouw !
    Riek

• 26 September 2017 - 18:39

Dimph Pruijmboom:

Ik vind op de fiets naar Breda ver genoeg, zeker als ik al die spannende verhalen lees. Hopelijk een laatste traject zonder tegenslagen. Hier heeft de herfst ook zijn intrede gedaan. Maar deze week heerlijk najaarszonnetje. Geniet nog. Groetjes van ons.

• 27 September 2017 - 16:41

Pieter Klein:

Hallo Peti en Leo,
    Vandaag de link van Diana gekregen. Dus gelijk even een en ander gelezen. Wat een belevenissen en ervaringen. Moet een prachtige reis zijn als ik dat zo lees en zie aan de foto's.
    Lieve groet,
    Pieter

• 29 September 2017 - 10:33

Bert En Annet:

Hallo Leo en Peti,
    Net terug van onze fietsvakantie uit Italie/Oostenrijk snel even jullie verslagen gelezen. Het was weer genieten. Ik ben ook blij dat ik de verhalen pas achteraf lees. Alles wat mis gegaan is is dan weer voorbij en zie jullie in gedachten weer lekker verder trekken. Het stuk waar jullie fietsen roept ook veel herinneringen op. Dit stuk hebben we 18 jaar geleden met de camper gedaan. Ook Yosemite, toen waren er geen problemen met reserveren. Ik hoop voor jullie ook op een probleemloos laatste stuk. En blijf genieten!!!
    Groetjes Annet.