Van fiets naar auto - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Peti Rooij-Elberse - WaarBenJij.nu Van fiets naar auto - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Peti Rooij-Elberse - WaarBenJij.nu

Van fiets naar auto

Door: P & L

Blijf op de hoogte en volg Peti

14 September 2017 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

De stevige Zuidwester ging de volgende dag over in regen en mist,miezer! De eerste keer regen in vijf weken, gelukkig, konden we eindelijk onze nieuwe regenpakken testen. De dag erna was gewoon gruwelijk en echt gevaarlijk, heel de dag mist! Op een smalle fietsstrook met maar 25 meter zicht! Je hoort de oceaan, maar ziet hem niet. Jammer, het was een van de mooiste dagen maar we hebben de uitzichten helaas moeten missen.
Tijdens Leo's verjaardag kreeg hij van Niels het mooiste cadeau: ALLE BAGAGE LIGT UITGEPAKT IN ROTTERDAM!!
Het blijven vriendelijke en behulpzame Amerikanen. Fiets je een keertje verkeerd, zijn we 12 km uit de route, dan zijn ze bereidt je met twee auto's terug te brengen naar de route. Een voor de fietsen en een voor de personen. We hebben toch maar zelf terug gefietst.
De hiker en biker plaatsen zijn goedkoop en erg leuk. Je komt regelmatig dezelfde fietsers tegen en hebt leuke gesprekken.
Er liggen veel dode dieren langs de weg. Ragoons, herten en reeën, stinkdieren en eekhoorns enz. Soms ruik je ze al 20 meter voordat je er bent.
Het was een hele klim naar de Golden Gate brug. Kom je heel de weg honderden campings tegen die niet op de kaart staan, hadden we dat eigenlijk nu ook verwacht . Een camping stond op de kaart vermeld, vlak bij de Golden Gate brug. Met hiker en biker plaats maar geen water. Verplicht reserveren! De camping is alleen maar te bereiken via een grindpad, bijna 2 km omlaag tegen 8 a 10 procent. Wat als ze ons terugsturen!! Op de camping niemand te zien, blijkt een oude legerplaats te zijn ter bescherming van de Golden Gate Bridge. Helemaal beschut met de mooiste uitzichten op de brug. Dan maar illegaal camperen, maar toen moest Leo wel helemaal terug klimmen voor water en voedsel. Begint het midden in de nacht nog te stormen en staat er plotseling een Ragoon (katachtig dier) naast de gaas de tent in te loeren. Een onrustig nachtje.
De volgende dag naar een hostel in San Francisco. Een hostel in Chinatown in het centrum van de stad waar je buiten struikelt over de benen van alle daklozen. Sommige straten in San Francisco zien er uit als in India, langs de weg levend onder stukken plastic en oude lappen. Een van de fietsvrienden (Javier van de kalkoen) die zelf in San Francisco woont heeft ons met zijn auto rondgeleid en vertelde ons dat San Francisco 25000 daklozen heeft. De daklozen die zich de hele dag verplaatsen met hun winkelwagentje en net zo als wij op zoek zijn naar eten, drinken en slapen.
Het ontsiert de stad, maar Javier heeft ons naar prachtige plekken geleid en blijkt een bezoek aan deze stad de moeite waard. Oh ja, 's avonds is Leo nog naar de honkbalwedstrijd Giants tegen Dodgers of wel SF - LA. geweest.
Nu hebben we een auto gehuurd en zijn we op weg naar Yosemitepark. Een hele verandering: van fiets naar auto!! Het is nu 11 uur en we hebben nog niets gedaan, heerlijk! Groetjes Peti en Leo

• 14 September 2017 - 20:28

Ton:

Wederom een groet.
    Collega's op Bernrode vragen wel eens hoe het met jullie is. Dankzij het reisverslag kan ik een antwoord geven. Ik wens jullie weer een goeie voortzetting van de reis.

• 14 September 2017 - 20:36

Ad & Mechi Kuijpers:

Wat een avonturen. Indrukken die je altijd bij blijven. Nog heel veel plezier en veilige fietskilometers. Groetjes!

• 14 September 2017 - 21:53

Ine:

Veel plezier in Yosimite NP.
    Geniet vooral van de bomen, de watervallen en de hoge rotswanden.
    Peti, je zingt tussendoor toch zeker wel om je stem in goede conditie te houden?
    Groetjes!

• 14 September 2017 - 22:09

Lia:

He bekend terrein. De mooiste natuur ligt voor jullie. Tip, neem abonnement voor de natuurparken, zet een handtekening en verkoop ze thuis via marktplaats. Indrukwekkend dat Amerika. Jammer dat Trump er woont.

• 15 September 2017 - 10:50

Frans En Thea:

Dag Leo en Peti,
    Wij lezen met heel veel plezier jullie avonturen!
    Veel fietsplezier nog ...(af en toe met de auto is ook prettig)
    Veel liefs,
    Frans en Thea

• 15 September 2017 - 14:51

Linda :

Maar, maar, maar wat maken jullie toch allemaal mee. Toch niet altijd om jaloers op te worden. Hoop dat de trip met auto naar Yosemitepark goed bevalt.

• 17 September 2017 - 10:39

Carla Pijnenenborg:

Wat zijn jullie toch twee kanjers, leuk al die avonturen te lezen.
    Het lijkt wel een spannend boek.
    Nog veel succes en veel plezier op de reis.
    Peti we missen je wel heel erg op ons koorke.
    groetjes Carla

• 17 September 2017 - 19:06

Ed Nieuwenburg:

Weer n leuk verslag! En Leo, alsnog van harte gefeliciteerd!

• 18 September 2017 - 23:15

Oome Arie:

Jullie zijn van het goede hout gesneden, geweldig (oudjes ??? my arse) geniet ervan!
    Groeten Ine & Arie
    P.S. jullie hebben niet 9 landen gefiest maar 10 !! Ierland 2X wordt tijd dat jullie het 3 maken voordat je echt oud wordt.

• 19 September 2017 - 15:19

Marthe En Jac:

Wat zijn jullie toch een gaaf stel fietsavonturiers! Wat een belevenissen allemaal!
    Goed om ook eens even een pas op de plaats te maken, oftewel een autotour tussendoor te nemen!
    Het is toch ook de bedoeling dat jullie het lekker vol gaan houden. Af en toe even weer op volle kracht komen, dan kun je daarna de hele wereld weer aan!!
    Veel mooie ervaringen en schitterende waarnemingen wensen we jullie toe!!

• 19 September 2017 - 16:55

Thea Messemaker:

Hello Leo en Peti!
    Wat gaaf, spannend en soms eng om dit allemaal te lezen! Wens jullie een heel goed vervolg van jullie reis! gr. Thea M. Peti, we missen je bij Vivace!

• 21 September 2017 - 15:46

Barbara:

Jee Peti wat een belevenissen allemaal. Heel veel plezier samen en mooie fietsmomenten...